دلا‌یل حیرت آور افزایش وزن

abbas.jpgimage001.jpg2q9lvr6.jpg
 
فرهنگ آشتی: مسلما داشتن رژیم غذایی  سرشار از مواد سرخ کرده، مملو از پروتئین ، دسرهاى نامناسب، نوشیدنى هاى قندى و ...منجر به بروز چاقى و افزایش وزن مى شود.به خصوص زمانیکه این مقدار کالرى دریافتى متناسب با میزان فعالیت روزانه شما نباشد. اما اضافه وزن با وجود تمرینات منظم ورزشى و رژیم مناسب ، کمى گیج کننده است.

 


به گزارش سلامت نیوز، افزایش وزن دیوانه کننده است ، به خصوص وقتى دلیل آن نا مشخص باشد.

 

بهتر است بگوییم که فاکتورهاى دیگرى علاوه بر کنترل رژیم غذایى و انجام تمرینات ورزشى منظم مى تواند بر کنترل وزن شما موثر باشد و منجر به چاقى گردد. از جمله این فاکتورهاى موثر در بروز چاقى واضافه وزن عبارتند از‌‌ :‌

 

‌عدم داشتن خواب کافی: داشتن استراحت کافى منجر به عملکرد بهتر بدن مى شود و کمبود خواب باعث اعمال تنش هاى فیزیولوژیکى بر بدن مى شود و در نهایت منجر به ذخیره چربى مازاد بر نیاز بدن مى گردد.

 


زمانیکه خسته هستید، بدن قادر به کنترل تنش ها و فشارهاى وارده نیست و ممکن است باعث شود که براى غلبه بر این مشکل غذاى بیشترى دریافت کنید. به علاوه فرد ممکن است در آخر شب با خوردن غذا ، کالرى بیشترى را جذب کند. زیرا بعضى از افراد گمان مى کنند با خوردن غذا بهتر به خواب مى روند. در صورتى که این طور نیست. تنها کالرى مازاد بر نیاز دریافت مى کنید.

 

بعضى از علائم نداشتن خواب و استراحت کافى عبارتند از : احساس خستگى، کاهش سطح انرژی، چرت زدن و احساس کج خلقى و تحریک پذیرى است. براى داشتن استراحت کافی، 8 ساعت خواب در شب لازم است. براى رسیدن به این مقدار مناسب، هر شب 15 دقیقه بیشتر از شب قبل در بستر بمانید تا به اندازه مطلوب دست یابید.‌‌

 

زمانیکه شما تشریفات خواب را به طور صحیح اجرا کنید و ورزش منظم روزانه داشته باشید ، بهتر به خواب فرو مى روید.‌ ‌

 

‌داشتن استرس: ما اکنون در جامعه اى زندگى مى کنیم که از ما انتظار فعالیت بیشترى دارد، و ما نیز خواسته ها ى بیشترى داریم و در نهایت استرس و فشار ناشى از این مطالبات، روحیه و احساس ما را تحت تاثیر قرار مى دهد.

 

این تنش ها و استرس ها باعث ذخیره سوخت، کند شدن متابولیسم بدن و ترشح بیشتر هورمون هایى نظیر کورتیزول، لپتین و ... مى شود که نقش موثرى در بروز چاقى به خصوص در ناحیه شکم دارند. خیلى از افراد براى غلبه بر استرس به سراغ غذا مى روند، ولى غذا درمان مناسبى براى غلبه بر استرس نخواهد بود.

 

کسانى که استرس دارند بیشتر غذاهاى سرشار از کربوهیدرات مصرف مى کنند که این نوع غذاها باعث آزاد شدن هورمون سروتونین در مغز مى شود و تاثیر آرامبخش دارد. این یک درمان خودکار و موقت بدن است براى غلبه بر استرس ، اما چاق کننده مى باشد.‌‌ ‌

 

‌تاثیر بعضى داروها: بعضى داروهاى تجویزى براى درمان افسردگی، اختلالات خلقی، مسکن ها، داروهاى درمانى میگرن، فشارخون و دیابت باعث افزایش وزن مى شود.

 

بعضى از استروئید ها، در درمان هاى هورمونى و حتى داروهاى خوراکى ضد بارورى نیز همین تاثیر را دارد. بنابراین اگر بدون هیچ نوع تغییر در شیوه و سبک زندگى، دچار اضافه وزن شوید، دلیل آن مى تواند داروهایى باشد که مصرف مى کنید.‌

 

بعضى از داروها به دلیل حفظ مایعات بدن باعث افزایش وزن مى شود ، در حالیکه ناشى از چاقى و چربى اضافه نیست.

 

بعضى از داروهاى موثر در بروز اضافه وزن عبارتند از: استروئید ها، داروهاى ضد افسردگی، آرام بخش ها، داروهاى ضد صرع، داروهاى دیابت، داروهاى فشار خون و داروهاى مسکن معده. ‌‌‌اما به خاطر داشته باشید که تاثیر درمانى این داروها در بعضى موارد، ارزش این را دارد که تاثیر چاق کنندگى آنها را نادیده بگیرید. بنابر این اگر به تاثیر داروهاى مصرفى خود در مورد اضافه وزن شک دارید، با پزشک خود مشورت کنید و هرگز خودسرانه مصرف دارو را قطع نکنید.‌‌

 

شرایط بالینى خاص: رایج ترین این شرایط که منجر به چاقى مى شود، کم کارى غده تیروئید است. کمبود هورمون تیروئید باعث کاهش متابولیسم، اختلال در اشتها و افزایش وزن مى شود.

 

از جمله علائم کم کارى غده تیروئید عبارتند از : خستگى، احساس کسلی، تورم، گرفتگى و خس خس صدا، عدم تحمل سرما، خواب فراوان و یا سردرد است.

 

‌از جمله دیگر شرایط بالینى نادر که منجر به اضافه وزن مى شود، سندرم کوشینگ است، که در این بیمارى مقدار زیادى هورمون کورتیزول در مغز تولید مى شود که منجر به چاقى مى گردد.‌
 ‌
یائسگی: یائسگى اصولا در اواسط عمر زنان اتفاق مى افتد و این درست زمانى است که فعالیت هاى فیزیکى فرد نیز کاهش یافته و میزان سوخت و ساز نیز کند شده است و به دلیل تغییرات هورمونى که رخ داده است گرسنگى، افسردگى و کمبود خواب عارض مى شود.

 

در این دوران به دلیل از دست دادن هورمون استروژن، هورمونى که بر روى ذخیره چربى در قسمت میانى بدن نقش دارد، چربى بیشترى در قسمت میانى بدن(کپل) ذخیره مى شود.

 

براى اجتناب از این تغییر، باید اقدام به کاهش توده بدنى کرد. براى این کار انجام تمرینات مناسب ورزشى نظیر تمرینات قدرتى خوب است. این کار به علاوه باعث جبران کاهش توده استخوانى مى شود . در واقع تمرین بدنى کافى و یک رژِیم غذایى مناسب با کالرى کنترل شده و سرشا ر از ویتامینD ‌ ‌و کلسیم در این دوران مانع خوبى براى ممانعت از افزایش وزن است.‌
/ 0 نظر / 14 بازدید